Onthulling Pijlermonument

Het Pijlermonument beleefde haar spectaculaire onthulling tijdens het Feest in de Spoorzone op 20 januari 2018 

 

Pijlermonument
Op de plek van het nieuwe Bolwerk zijn twee originele pijlers van het Spoorviaduct bewaard gebleven. 


(c) Luchtfotografie De Jong

Toen het viaduct werd gesloopt, heeft Delftenaar Simon Huiberts een snelle actie gevoerd om dit stel te behouden. Andere Delftenaren hebben foto’s en verhalen over hun herinneringen aan het viaduct ingestuurd. Een deel daarvan komt op panelen waarmee de Pijlers zullen worden afgewerkt. Die panelen zullen laten zien hoe het spoor door Delft is geëvolueerd naar de hedendaagse treintunnel. De pijlers zelf blijven goed zichtbaar in al hun industriële schoonheid van robuust beton. Ze hebben immers vijftig jaar lang tot wel 14 treinen per uur gedragen en zijn daarna tijdens het sloopproces fier overeind blijven staan.
Initiatiefnemer Simon Huiberts (rechts) met mensen van WeSD en Ruben Lentz van Pact11


Tastbare herinnering aan 170 jaar spoor door Delft
Het Pijlermonument had op geen andere plek dan het Bolwerk kunnen komen. De originele pijlers zijn hier bewaard gebleven, omdat deze plek een mooi uitzichtpunt wordt. Vele mensen ze zullen dagelijks passeren en iets te weten kunnen komen over hoe het leven met de treinen voor de Delftenaren was. 


Hoorbare Herinneringen 
De typische treingeluiden van dat viaduct kunnen veel Delftenaren zich nog levendig herinneren. Voor de jongere generaties, en de mensen die de treinen op het viaduct af en toe toch een beetje missen, hebben geluidsarchitecten Taufan ter Weel en Donia Jourabchi destijds opnamen gemaakt. Met hun professionele opname-apparatuur gingen zij langs trein, station en bouwplaats. Nu het werk er bijna op zit, krijgt hun project Hoorbare Herinneringen een vaste plek bij de pijlers op het Bolwerk. 


Van wild idee tot uitvoering 
Het idee om twee viaductpijlers op hun originele plek te bewaren, is voortgekomen uit het plan van Pact11 uit 2014 om een heel segment van het viaduct te bewaren, Dat was weer geïnspireerd door de highline in New York, maar bleek helaas niet haalbaar. Voor Simon Huiberts’ versie van een stel pijlers was ook Delfia Batavorum direct enthousiast. Dankzij de stimuleringssubsidie uit 2015 van de gemeente Delft aan Werkplaats Spoorzone Delft (WeSD) werd de eerste aanzet aan dit burgerinitiatief gegeven. Speciale dank gaat uit naar wethouder Harpe die kritische vragenstellers over dit wilde idee onvermoeibaar bleef wijzen op het breedgedragen enthousiasme uit de stad om invulling te geven aan dit Pijlermonument.

Sindsdien is aannemer CCL de belangrijkste steunpilaar onder dit initiatief. De bouwers hebben op alle mogelijke manieren bijgedragen. Allereerst door de pijlers op het nippertje te behouden voor de naderende sloop. Daarna door de Delftenaren op het te bouwterrein begeleiden tijdens de diverse opnames in voorbereiding op het Pijlermonument en vooral dankzij een grote financiële bijdrage.

Zo gaat het worden. 3D-animatie van Spoorzone Delft

De samenwerkende Delftenaren zijn dan ook heel dankbaar aan CCL voor al die verschillende vormen van steun en samenwerking. Daarnaast levert Fonds 1818 een onmisbare verbindende bijdrage. Betrokken Delftenaren Wim Weve en Edith Bijleveld leverden onschatbaar waardevolle input voor de panelen. Stadsarchief Delft heeft speciaal voor de panelen prachtige foto's uit hun collectie opnieuw ingescand. Op de website van het archief zullen meer foto’s en achtergrondverhalen over het verdwenen spoorviaduct komen te staan. Goed voorbeeld is het motto van een dakloze man die veel verbleef bij Perspektief: “ik ben geen zwerver, ik ben een reiziger” Zeer toepasselijk op een plek die zovele reizigers heeft zien langskomen. Tot slot zal Kunstwacht uit Delft ervoor zorgen dat de panelen van het Pijlermonument mooi zullen blijven. 

naar het nieuwsoverzicht > >